Ako dlho variť kukuricu, aby bola pripravená na 100%?

Ako dlho variť kukuricu, aby bola pripravená na 100%?

 

Považujete sa za skutočného milovníka alebo sa len príležitostne necháte zvábiť touto žltou pochutinou? Nech už je to s vami akokoľvek dnes vám prezradíme pár tipov a zároveň zodpovieme už stokrát položenú otázku - ako dlho sa varí kukurica?   Hmmm...varená kukurica, grilovaná kukurica, skrátka surovina, ktorá nesmie chýbať v žiadnom šaláte! Len ťažko si bez nej predstaviť čo i len jedno leto, jarmok alebo dovolenku v obľúbených prímorských letoviskách. Azda najznámejšími spôsobmi úpravy sú - varenie a grilovanie, ale ako v skutočnosti variť alebo správne grilovať takú kukuricu?  Nebojte sa, nejde o jadrovú fyziku! V skutku sa jedná o veľmi jednoduchý postup.

 

 

 

Ako dlho sa varí kukurica?

 

Čas varenia kukurice sa odvíja od zvoleného spôsobu prípravy! No, vysvetlíme si aj ďalšie faktory, ktoré značne ovplyvňujú finálny čas celého procesu. Ak ste sa doteraz chytali za hlavu pri každej “dobre mienenej” rade, ktorá odporúčala variť kukuricu 5 až 10 minút, tak verte, že skutočne existujú druhy, ktoré úplne stačí povariť maximálne 15 minút a z výsledkov budete unesený! Spravidla ide o lahôdkovú cukrovú kukuricu. Lahôdková kukurica je odrodou kukurice, ktorá sa pestuje ako zelenina. Pre svoju výbornú chuť sa konzumuje čerstvá i varená. Kukurica je bezlepková obilnina, a preto môže byť používaná aj pri celiakii.  Obsahuje 86 kalórií na 100g, veľa vlákniny, vitamínov a antioxidantov. Má však vysoký glykemický index, preto by si na ňu mali dávať pozor pacienti s diabetom.

 

 

 

Varenie kukurice

 

Čudujete sa, ako na trhu či v supermarkete rozoznať lahôdkovú mladú kukuricu od tej starej a prezretej? S týmto trikom to máte raz-dva! Stačí ak skúsite jej povrch pod listami, zrná by totižto mali roniť mliečnu šťavu, vtedy sú zrná mladé a plné šťavy! Ak sú zrná tmavo žlté, potom bude pravdepodobne kukurica tvrdá aj po dlhšom varení. Je všeobecne známe, že klasy sú najchutnejšie hneď po zbere! Po čase sa cukry v zrnkách začnú meniť na škrob, čím stratia svoju sladkosť. Pokiaľ chcete klasy uskladniť, tak by ste ich mali umiestniť na chladné miesto (čím vyššia teploty, tým rýchlejšia premena cukrov na škroby), ideálne v chladničke. Hneď potom, ako vyberieme tu správnu kukuricu, môžeme sa konečne vrhnúť do varenia. Najlepšie nádoby na varenie kukurice sú hlboké a hrubostenné. Môže to byť liatina alebo smalt, nevyhnutne s pokrievkou. Môžete tiež použiť tlakový hrniec. Predtým, ako začnete variť kukuricu, by ste ju mali opláchnuť pod tečúcou vodou a očistiť od špinavých listov. Čistenie od listov nie je povinným postupom. V úvode si pripravíme do hrnca alebo kastróla vodu, ktorú zásadne nesolíme! *Kukurica by mohla nepríjemne stvrdnúť, pre ten správny pôžitok posolíme kukuricu v závere, pri servírovaní.  Kukuricu dôkladne očistíme od listov a prebytočných vláskov. Vložíme ju do vriacej vody a zakryjeme pokrievkou. Treba dbať najmä na to, aby bola kukurica stále dostatočne zaliata vodou a rovnomerne ponorená. Ako sme už vyššie spomenuli, lahôdkovú cukrovú kukuricu netreba variť dlhšie ako 15 minút.  Takzvaná kŕmna kukurica sa varí výrazne dlhšie, v niektorých prípadoch od 25 až 40tich minút.

 

 


 

Ako na servírovanie varenej kukurice? 

 

  • Domäkka uvarenú kukuricu vyberte z hrnca. Najlepšie do veľkého sita, aby z nej odkvapkala prebytočná voda.
  • Ak kukuricu nejdete dávať do šalátu, či polievky, chcete si ju vychutnať samú. Najlepšie chutí ak si ju na tanieri ešte zo všetkých strán trochu posolíte potriete obyčajným alebo bylinkovým maslom a je hotovo. 

 

 

 

 

 

 

Varená kukurica sa môže servírovať!


 

Rady nad zlato

 

  • Už naše babičky vedeli, že na docielenie tej správnej arómy treba do kastróla pridať pár kukuričných listov, ktoré sa vskutku postarajú o tradičnú a znamenitú vôňu.

  • Nebojte sa do vriacej vody pridať za lyžičku kryštálového cukru! Finálna chuť bude o to lahodnejšia.


 

Kukurica na pare

 

Gazdinky, ktoré vlastnia parné hrnce určite ocenia efektívny spôsob prípravy a chuť ako zo stánku! Takto uvarená kukurica ma delikátnu chuť, povarte maximálne 20-25 min, potom kukuricu vyberte z hrnca,posoľte a môžete začať hodovať.

 

Grilovaná kukurica

 

Medzi ďalšie letné delikatesy s určitosťou patrí grilovaná kukurica. Otázkou je - ako správne grilovať kukuricu.. 

  1. Ideálne sa griluje predvarená kukurica, grilovanie trvá podstatne kratší. 

  2. Je nevyhnutné umiestniť kukuricu na gril tak, aby sme zamedzili priamemu styku s ohňom, či riziku zhorenia.

  3. Kukuricu je dôležité stále otáčať a kontrolovať.

  4. Pri predvarenej kukurici nie je nutné kontrolovať zmäknutie tak, ako len priamo pri grilovanej.

  5. Ideálnou súčasťou servírovania a dochutenia je bylinkové maslo a samozrejme soľ!

 

 

 

 

Ako grilovať kukuricu v alobale? ...Rovnako jednoducho!

 

  1. Kukuricu potrite maslom a zabaľte do alobalu tak, aby roztopené maslo nevytieklo do grilu.

  2. Na grile ju nechajte piecť len bokom, dôkladne zabalenú a ideálne s ďalšími kukuricami súčasne.

  3. Vyhýbajte sa priamemu plameňu a držte ju len nad pahrebou.

  4. Občasným rozbalením zistíte, či je kukurica uvarená. Takto uvarená môže byť rýchlejšie, ako na klasickom grile.

 

 

 

 

Keď už sme si úspešne zodpovedali otázky - Ako dlho sa varí kukurica, ako grilovať kukuricu i ako ju servírovať. V neposlednom rade sa bližšie pozrieme na jej výživové hodnoty!

 

 

 

Nutričné hodnoty

 

  • Z hľadiska histórie je dôležité podotknúť, že táto zlatá obilnina bola hlavnou potravinou prakticky všetkých známych indiánskych kultúr. Starí Mayovia dokonca verili, že prvý človek bol stvorený z kukuričných zŕn rozomletých na kašu.  My Slováci vraj za kukuricu vďačíme Rómom, ktorí ju doviezli z tureckej a balkánskej oblasti okolo roku 1630, preto ju niekde nazývali turecká pšenica či turecké žito.
  • Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, táto obyčajná kukurica je nutrične veľmi bohatou potravinou a zdrojom dôležitých látok a energie pre naše telo a mozog. Kukuričné zrná majú nezvyčajne vysoký obsah vitamínov skupiny B, najmä thiamínu (B1), biotínu (B3), kyseliny pantoténovej (B5) a kyseliny listovej (B9), ktoré sú potrebné na správne fungovanie našich orgánov a metabolické procesy organizmu. Thiamín je dôležitý pre našu nervovú sústavu. Pri metabolickej premene pretvára sacharidy na molekuly glukózy, energetickú výživu nervových buniek.
  • K tejto premene je potrebný mangán, ktorý sa tiež v kukurica nachádza a jeho vysoký obsah pôsobí proti stresu, svalovým kŕčom a srdcovej arytmii. Preto je kukurica najlepším prírodným sedatívom a súčasne posilňuje intelekt a schopnosť sústredenia. Biotín je dôležitý pre zdravé a silné vlasy, peknú pleť a niacín pre náladu a zdravé bunky.
  • Z minerálnych látok sú v nej zastúpené predovšetkým železo, horčík, zinok, mangán a selén, nenahraditeľné pre krvotvorbu, okysličovanie buniek, správnu hladinu hormónov, plodnosť a potenciu, zdravú pleť a pekné vlasy. Okrem toho kukurica obsahuje cukry, veľa vlákniny, bielkovín a nenasýtených mastných kyselín.
  • Kukurica nám dodáva energiu, stimuluje mozgovú činnosť a zároveň zvyšuje odolnosť voči stresu. To, že je kukurica nielen zdravá, ale aj chutná, nemožno poprieť. Zrelú spoznáme, ak sa pri stlačení zrnka z neho vyroní nažltnutá mliečna šťava. Jeden uvarený klas má len 90 kalórií a dokonca 2,4 g diétnej vlákniny. Obsahuje tiež veľké množstvo draslíka a trochu vitamínu A. Vláknina pomáha zabraňovať zápche a znižuje riziko vzniku rôznych typov zhubných nádorov.
  • Draslík sa podieľa na udržiavaní normálneho krvného tlaku i funkcii srdca a znižuje riziko infarktu a mozgovej mŕtvice. Cukrová kukurica, zbieraná v mliečnej až voskovej zrelosti je ľahko stráviteľná a jej hodnota v surovom stave je zrovnateľná s hráškom.Čerstvú kukuricu môžeme skladovať len krátko, pretože sa kukuričný cukor mení na škrob. Kukurica je pomerne sýta – jeden gram má hodnotu asi jednej kilokalórie a toto množstvo predstavuje vysoký až 25 percentný podiel sacharidov. 

 

 

 

 

 

U detí predškolského a školského veku, ako aj v období dospievania je kukurica nielen zdrojom energie, ale aj nevyhnutných látok pre zdravý telesný a duševný vývoj. Dospelým a starším ľuďom zasa pomáha udržiavať si kondíciu a celkovú vitalitu, pevné nervy, odolnosť voči stresu a fungujúci imunitný systém!

 

 

 

 

 

​​​​​​​

Máte azda celkom iný spôsob prípravy? Napíšte nám do komentárov vaše osobné postrehy a skúsenosti alebo i tie najužitočnejšie rady, s ktorými by ste sa radi podelili! Budeme vďační za každý jeden tip!

 

  • Zdieľať

Načítám...